Újabb felsőoktatási együttműködés Tatán: kiterjesztik a Kenderke Fürkész-programját

December 11-én, a „Reformáció és nemzet” emlékév keretében a tatai Református Templom ünnepi istentiszteletén erősítették meg a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara, és a Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola között, a Fürkész-program kiterjesztésére kötött megállapodást.

A Fürkész-program az óvodásoknak és kisiskolásoknak szánt komplex népművészeti program, amelyben nem csak a néptánccal, hanem a népzenével és a népi játékokkal, kézműves kismesterségekkel is megismerkedhetnek a gyerekek. A Kenderkében szakirodalmak, kutatások, és több évtizedes megfigyelés-oktatás alapján fejlesztették ki a programot, amely lehetőséget nyújt a gyermekek tanulmányainak sikerességét megalapozó készségek mielőbbi kialakítására.

A Fürkész-program kitalálója és a Kenderke igazgatója Kun Katalin, beszámolt arról, hogy a megállapodás értelmében már ebben a tanévben érkeznek hallgatók az iskolába, hogy megtanulják a Fürkész-módszert, amely mögött közel 50 év pedagógiai tapasztalata áll, és amely országosan egyedülálló komplex művészeti-oktatási program, melyet a gyakorlatban alkalmaznak.

Czunyiné dr. Bertalan Judit digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos az ünnepségen elmondta:- az együttműködés mögött több van, mint két intézmény megállapodása. Mögötte áll a Károli Gáspár Egyetem főiskolai karának az elköteleződése és hite, a református tanítók sorsa és ügye mellett, valamint az a szüntelen akarás, amelyet Kun Katalin képvisel a komplex művészeti oktatás terén. Mindez annak a kérdésnek a megválaszolására irányul, hogy a pedagógusokra bízott kisgyermekekből hogyan lesz teljes ember? Erre a kérdésre fogalmazott meg a Kenderke olyan válaszokat, melyek a művészetoktatás és a hagyományok mentén a testre és a lélekre is ügyelnek.

A saját fejlesztésű Fürkész program 2012-től része a Kenderke képzési kínálatának: a gyermekek a népművészet tárházából vett forrásanyagra építve négy művészeti ágban, komplex művészeti oktatásban részesülnek: népi játék keretében koordináció fejlesztése és tánctechnikai alapozás, hallás után tanított hangszeres oktatás pásztorfurulyán, valamint drámajáték és kézműves foglalkozások keretében. A két agyfélteke egyidejű fejlesztése játékos formában segíti a különböző készségek és képességek kibontakozását. A dunántúli típusú pásztorfurulya erősíti ujjaikat, ezzel segíti az írás tanulását, a hallásfejlesztés mellett. A színjátszás a beilleszkedésben, a gátlások feloldásában játszik hatékony szerepet. A kézműves foglalkozások nem pusztán a finommotoros képességeket fejlesztik, hanem kreativitásra, alkotásra ösztönöznek, a tánctechnikai alapozás segítségével a mozgáskoordináció fejleszthető, míg a népi játékok tanításával, s a néptánc alapozásával jelentősen fejlődik a szocializációs készség, és az induktív gondolkodás.


Lebanov József, az EMMI Köznevelési és Stratégiai Főosztályának főosztályvezetője a helyszínen köszöntőjében elmondta: - a gyerekek egyik alapvető tulajdonsága a világra való rácsodálkozás, a pedagógusoknak pedig az a feladatuk, hogy gondozzák a gyerekek érdeklődését, tudásvágyát. Ha a művészeti nevelés komplex módon valósulhat meg az iskolákban, a tudatosan fejlesztett intellektuális képességeken túl, a vizuális, térbeli, zenei, mozgási, természeti és interperszonális intelligencia fejlesztése is megvalósul- fogalmazott Lebanov József.

A magyar néptánc több, mint mozgás. Anyanyelv, amelyben a szöveg, a ritmus, a dallam, a mozdulat, s a cselekvés együtt jelenik meg. Ezek a rigmusok, dallamok már a születéstől körülveszik a gyermeket, és ahogy fejlődik, növekedik, úgy tárul fel előtte a sok élményt nyújtó világ, gazdagítva érzelmi és értelmi fejlődését. A Fürkész- komplex művészeti nevelés, ezen hatások segítségével hozza ki a legtöbbet a gyermekekből. 

A Református Templomban Bencsik János országgyűlési képviselő a közösség megtartó erejével, és a közösségben rejlő örömmel kapcsolatban kiemelte:- annál nagyszerűbb érzés nem lehet egy város közösségének, mint amikor olyan gyermekek nőnek fel közöttünk, akik képesek arra, hogy közösségben, egymásra figyelve, osztozzanak az elnyert, közös örömön. Hiszen örömmel tölt el bennünket, ha összefogva, közös értékeket teremtve, megőrizve és továbbfejlesztve, közös sikereket érünk el.

A megállapodás aláírásához Michl József is gratulált. Tata polgármestere elmondta:- hálás lehet városunk, hogy olyan közösségei vannak, amelyek nemcsak élvezni és fogyasztani akarják az életet, hanem építeni is. Az építkezésnek pedig nem lehet szebb példája annál, mint hogy azt a csodálatos örökséget és kultúrát, amit eleink éltek, megszenvedtek, felépítettek, gondoztak és erősítettek, továbbadjuk a gyerekeinknek. Öröm és megtiszteltetés Tatának mindaz amit a Kenderke évtizedek óta létrehoz, s bár a munkájukban rengeteg gond, fáradtság és szenvedés is van, mégis ettől kapja meg az értékét. Amiben nincs fáradtság, gyötrelem, amiért nem szenvedett senki, abból csak semmi lesz. De abból, amiben ennyi küzdelem és tanítás van, biztosan olyan érték születik, amelyről a gyermekek felnőttként saját életük alakításával tesznek majd tanúbizonyságot- fogalmazott Michl József.


Az együttműködést dr. Szenczi Árpád, a KRE Nagykőrősi Tanítóképző Kar dékánja, és Kun Katalin, a Kenderke AMI igazgatója, a Fürkész-program alapítója írta alá.