Több, mint 1 milliárd forintos csapadékvíz-elvezetési fejlesztés kezdődött meg Tatán

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében 998 220 000 forint európai uniós támogatás segítségével és kormányzati többlettámogatással valósul meg az Újhegyi úti vízfolyás zártszelvényének átépítése, miután Tata Város Önkormányzata sikeresen pályázott a TOP-2.1.3-16 kódszámú, „Települési környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztések” című felhívásra. A projekt kivitelezése megkezdődött, ebből az alkalomból rendeztek sajtótájékoztatót Tatán a Városháza dísztermében, augusztus 10-én.

 

A fejlesztéssel az Újhegyi úti vízfolyással kapcsolatos csapadékvíz-elvezetési problémákat tudja felszámolni az önkormányzat. Bencsik János országgyűlési képviselő a Városházán a témában elmondta: - Bár 1901-ben volt utoljára ilyen aszályos év hazánkban, az idősebb korosztály mindig azt mondta, hogy ami most nem jött le, az majd egyszer le fog jönni… És valóban, az éghajlatváltozás miatt egyre ritkább, de egyre intenzívebb és nagyobb mennyiségű csapadékkal kell számolnunk. Ez pedig azt is jelenti, hogy a meglévő közmű rendszer, árokrendszerek, csapadékvíz-elvezetők nem fogják bírni kapacitásukkal a lezúduló vizeket, ami komoly károkat okoz. Az Újhegyi úti vízfolyás ügyében az önkormányzat elkészítette a terveket, megtalálta a pénzügyi forrást és a sikeres közbeszerzést is lefolytatta, ám időközben nagymértékű áremelkedések történtek. Emiatt a város többlettámogatást igényelt a kormánytól, mellyel kapcsolatban pozitív döntés született 170 millió forintos plusztámogatásról, így a beruházás teljes összege meghaladja az 1 milliárd forintot, és közel 1400 méteres szakaszt érint.

Az érintett vízfolyás városunk keleti határában ered, részben nyílt mederben, részben zárt csatornával, a terület mélyvonalán haladva éri el a vasútvonalat. A vasúti pálya keresztezését követően a vasúttal párhuzamosan kiépített mederben – a Vasút utcai telkek végében – folyik, majd ezt követően a Vasút utca-Vasút köz-Bacsó Béla úton vezetve éri el a Szent István utcát. A csatorna végül a Malom-patakba köt be, amely az Által-érbe vezeti el a vizet. A problémát az okozza, hogy a vasút melletti ároktól induló csatorna vízszállító képessége kicsi, ezért nagyobb intenzitású csapadék esetén jelentős mértékű visszaduzzasztás tapasztalható. Emiatt az árokban megemelkedő vízszint a Vasút utcai telkeket elöntve folyik le a területen, s további súlyos elöntések jelentkeznek a Gesztenye fasoron és a Szent István utcában is. A projekt célja, hogy a városrész csapadékvíz kiöntésektől veszélyeztetett utcáiban egy megfelelő csapadékvíz elvezetési rendszer épüljön ki, amely biztonságosan képes elvezetni a befogadóba az egyszerre lehulló nagy mennyiségű esőt.

A tervek szerint a patak meglévő zártszelvényét átépítik. Az új zártszelvény nyomvonalának kiválasztásánál az volt a célkitűzés, hogy a vasút melletti árok vizét a legrövidebb úton a Malom-patakba lehessen elvezetni úgy, hogy a csatorna megközelíthetősége biztosított legyen, s az ne bekerített családi házas telkeken haladjon át. Ennek figyelembevételével a tervezett csatorna nyomvonalát a vasút melletti MÁV területen, majd a Gesztenye fasor útburkolata alatt vezetve alakítják ki.

Az augusztus 10-i projektnyitó eseményen Rigó Balázs alpolgármester úgy nyilatkozott: - A Vasút utcán, a Gesztenye fasoron és a Szent István utcán végighaladó fejlesztésről beszélünk, mely több, mint ezer embert, nagyságrendileg 100 családi házat, 250 társasházi lakást és egy önkormányzati óvodát érint. Ezek az ingatlanok védettebbé válnak a jövőben a hirtelen lezúduló, nagymennyiségű csapadékkal szemben. Rigó Balázs hozzátette: - A Gesztenye fasoron élőknek lehetőségük van arra, hogy a saját házaiknál lévő csapadékelvezető csatornáikat rácsatlakoztassák az épülő, új csapadékvíz-elvezető hálózatra, ezzel kapcsolatban még jelentkezhetnek az önkormányzatnál.

A sajtótájékoztatón bemutatták a projekt műszaki tartalmát és a kivitelezés tervezett menetrendjét is. A helyszínen Michl József polgármester köszönetet mondott a támogatásért a magyar kormánynak, az Európai Uniónak, a megyei önkormányzatnak és Bencsik János országgyűlési képviselőnek. A városvezető kiemelte, a beruházás nyomán egy teljes értékű fejlesztés valósul meg, hiszen a munkák során új burkolatot kap majd a Gesztenye fasor.

Mivel a kivitelezés érinteni fogja a helyi közlekedést, és időközben egyes útvonalak teljes lezárására is szükség lesz, kérjük a tataiak türelmét és megértését. Az aktuális lezárásokról, korlátozásokról, közlekedési információkról az önkormányzat folyamatos tájékoztatást fog adni.