Beküldte zsm -
Megyehatáron átnyúló szövetség megkötését pecsételték meg szó szerint is a polgármesterek, Fenyves Péter móri polgármester kezdeményezésére. Autóipari beszállítói klasztert alakítottak munkahelyteremtésre, a válsággal is dacolva. Tata is csatlakozott a kezdeményezéshez és a Vértes-Duna Járműipari Klaszter elnevezésű szövetséghez, amelyet Horváthy Lóránt alpolgámester hitelesített kézjegyével és a város pecsétjével április 28-án a megyeházán, a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács tatabányai ülésén.
Tatabányán, a megyeházán látták el kézjegyükkel és városuk pecsétjével azt a dokumentumot április 28-án a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács ülésén, amely a jövendő együttműködés első lépésének tekinthető. A móri polgármester, Fenyves Péter régóta szorgalmazza ezt a fajta szövetkezést, amely Fejér megyei települések mellett a szomszédos Komárom-Esztergom megye munkaerőpiaci jellemzőit felhasználva, kölcsönös előnyökre váltható. Az autóipari klaszter, azaz az autóipar számára történő beszállítói szövetség megalakítása a csatlakozó városokban szakmailag is indokolt, s némiképp előremenekülést, vagy inkább ésszerű tervezést jelent a még mindig válságos időkben. A móri kezdeményezéshez csatlakozott Tatabánya, Tata, Bicske, Oroszlány, Kisbér, Pusztavám, Komárom, s magát megfigyelőként aposztrofáló vett részt a tanácskozáson Varga Gábor, országgyűlési képviselő, Cece polgármestere, mint Fejér megye déli térségének munkahelyteremtő-útkereső politikusa.
- A válság előtt Móron 86 milliárd forintos termelés volt jelen ipari parkunkban, amely 15-20 milliárddal csökkent. A munkanélküliség 3 százalékról 9 százalék fölé szökött, s ezt nem nézhetjük tétlenül. A Vértesi Erőmű sorsa bizonytalan, ott szintén gyorsan átképezhető munkaerő van jelen, miként Márkushegyen sem tudható, meddig folyik szénkitermelés. Összefogás szükséges, hogy Magyarország helyzetben maradjon, s a lassan éledező autóipar ne lépjen át rajtunk a balkéni régióba, vagy még keletebbre – indokolta röviden elhatározásának okait Fenyves Péter. – Mi több, az egymással versengő inkább gyöngítenék egymás és saját pozícióit, tehát csak az együttműködés a járható út – szögezte le. Mór autóipari beszállítói iparának kezdeményezőjét, az életkora ellenére aktív Schindele Vendelt említette meg, aki jelenleg is Hannoverben tárgyal, s tanácsaival támogatja az új klaszter lépéseit.
A Vértes-Duna Járműipari Klaszter elnevezésű új szövetkezésben a móri önkormányzat vállalja a kezdeményező és támogató szerepet, amelynek az eddig felsoroltakon kívül más oka is van. Móron máris érzékelhető a nyugati munkaerőpiac felszabadításának hatása, a magasan kvalifikált szakmunkások távozása nagy veszteség lenne a későbbiekre nézve, fűzte hozzá Fenyves Péter. Törő Gábor Fejér megyei országgyűlési képviselő a klaszterhez kapcsolható szakképzés reformját hangsúlyozta, Tessely Zoltán bicskei polgármester, országgyűlési képviselő korábbi testületi döntésükre hivatkozott, amely szintén az autóipari beszállítást szorgalmazza. Bicskén logisztikai bázisok jelenléte, könnyűfémtechnikai termelés a jellemző, ehhez bízvást kapcsolható ez a profil. Takács Károly oroszlányi polgármester elmondta: ipari parkjuk 2600 személyes, 120 milliárd forint árbevételt produkálnak, a legnagyobb cégük éppen autóipari beszállító. A tapasztalatok megosztása és cseréje elemi érdeke mindannyiuknak.
Horváthy Lóránt tatai alpolgármester szintén ipari parkjuk érintettsége, s az autópálya közelsége okán látja a leendő eredményét a most kibontakozó együttműködésnek. Tatán két cég foglalkozik autóipari beszállítással, egyikük a válság alatt is fejleszteni volt képes. Schmidt Csaba tatabányai polgármester és Popovics György, a Komárom-Esztergom megyei elnök a két megye közös érdekét hangsúlyozandó fejezték ki örömüket az aláírás emblematikus helyszíneként megjelenő Tatabánya okán. Az ipari tapasztalatairól ismert megye maximális segítségéről biztosította a csatlakozókat.
- Magyarország különös sziget lehet az autóiparban – hangsúlyozta Fenyves Péter, utalván geopolitikai helyzetünkre. – Az Új Széchenyi Terv pályázatai támogatják a kis- és közepes nagyságú vállalkozásokat, márpedig a klaszterekben kötelezően jelenlévő 21 cég kétharmada ebbe a kategóriába tartozik. Nálunk általában is ez a jellemző, amelyek termelési értéke kétmilliárd forint alatt van. Idén a szervezésre 30 millió forintot nyerhetünk a klaszter elindítására, ami jövőre már 100 millió forint lehet. Az autóipari beszállítók száma csökken, viszont a megmaradók specializálódnak, megerősödnek – tette hozzá. – Az önkormányzatok vezetői és testületei felelősek lakóikért, amelybe elsősorban a munkahelyek keresése, teremtése, azok lehetőségének megteremtése elsődleges – zárta a klaszter „mentora”.
Aláírók
Fenyves Péter Mór polgármester
Schmidt Csaba Tatabánya polgármester
Horváthy Lóránt Tata alpolgármester
Takács Károly Oroszlány polgármester
Udvardi Erzsébet Kisbér polgármester
Tessely Zoltán Bicske polgármester
Horváth Lóránt Komárom alpolgármester
Merkatz László Pusztavám polgármester
Popovics György KEM elnök
Törő Gábor Fej megyei képviselő, móri körze
A klaszter az angol cluster szó magyar fonetikus megfelelője. Kölcsönösen együttműködő cégek, szakosodott beszállítók, szolgáltatók, kapcsolódó iparágak cégeinek és velük kapcsolatban álló intézmények (egyetemek, állami szervezetek, ügynökségek, szakmai egyesületek, kereskedelmi szövetségek) földrajzi koncentrációja, melyeket egy adott témában/területen hasonlóságaik és egymást kiegészítő jellemzőik kapcsolnak össze.











